Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Emberközpontú kampányával hódít a Jobbik

2009.05.14

A nemzeti oldal újra képviseltet kaphat a felsőbb szinteken, és ezúttal nem csak a magyar belpolitikában, hanem európai szinten is – és ez rejt is veszélyt, de erről később. Tíz éve alakult a Jobbik Magyarországért Mozgalom elődje a Jobboldali Ifjúsági Közösség. A szervezet a 2002-es választások kudarca után előbb mozgalommá, később pedig párttá nőtte ki magát.
Az öt évvel ezelőtti Európa Parlamenti választások idején még az EU szkeptikusok legradikálisabb képviselőihez tartoztak, tüntetőleg nem vettek részt a választási megmérettetésben, így akarták felhívni a figyelmet a csatlakozási szerződés felülvizsgálatára.
(Mindannyian emlékezhetünk az EU emblémával ellátott EU Nem! Feliratú matricákra, amely a Jobbik bojkottjának kifejezőeszköze volt akkoriban.)

A soron követő országgyűlési választásokra a párt még nem érezte elég erősnek magát, így a MIÉP-pel összefogva Harmadik Út néven indultak 2006-ban.
A szövetség azonban kudarcot vallott, olyannyira, hogy a Jobbik megfogadta a jövőben csak önállóan méretteti meg magát. Így is lett az elmúlt év őszén hivatalosan is bejelentették, hogy indulnak az Európa Uniós választásokon. Az elmúlt évek tapasztalata meghozta a gyümölcsét megerősödve, új jobboldali erőként lépett a Jobbik a választási ringbe.

A hivatalos kampány igaz csak pár hete indult, a jobbikosok azonban már rég tudatos építkezésbe kezdtek. Szervezetbővítésük országos szintre nőtte ki magát, gombamód alakulnak újabb és újabb alapszervezetek. Az ország északi régióját is meghódították, amely kimondottan nehéz terep, sőt a másik klasszikus vörös területen, Csepelen is cölöpöt vertek.

A párthálózat kiépítése mellett az utóbbi félévben országszerte az összes időközi választáson megmérették magukat, nem sikertelenül. Öt százalékos – vagy aközeli- támogatást mindegyik jelöltjük szerzett, alig egy hónapja Ajkán pedig a szavazatok húsz százalékát söpörték be. Az eredmények egyértelműen azt tükrözik, hogy egy új erős és dinamikus párt került az előtérbe.
A Jobbik köztudottan nemzeti értékrendet valló kis párt, ezért jóval kevesebb költségvetéssel dolgozik, mint bármelyik vetélytársa. Saját pénzből nehezen költhetnének kampányra, így az őket támogató vállalkozókra, tagokra, adományozókra támaszkodhatnak illetve azokra a partnerekre –itt elsősorban a nemzeti médiumokra gondolok-, akik nem anyagilag, hanem magával a hirdetési felület biztosításával, ingyenes reklámozással járulnak hozzá a Jobbik kampányához. Mondhatni egyfajta szervezd magad, házi kampány folyik, kifejezetten a civilek bevonásával. Ez minden szinten teljesen más jellegű propaganda, mind a vetélytársaik több százmillióból, képzett marketingszakemberek, neves reklámcégek által készített reklámtervein alapuló kampánya. (Ilyen költséges munka eredményeként kerülhetett az SZDSZ plakátjára az árpádsávosokkal való riogatás, a neves külföldi bokszoló)
A Jobbiknak eddig egyetlen egy fizetett sajtóhirdetése sem az újságokban sem az elektronikus médiában nem volt. Sőt, nem csak a nagy baloldali, hanem az úgynevezett jobboldali médiumok támogatását sem élvezi a párt. Így nem várhatunk dicsérő szavakat egyik nagy napilaptól sem. A Fidesznek és hozzá hű médiumoknak sem érdeke egy „rivális”. Egyedül és kizárólag a kisebb médiumok, és a nemzeti sajtó támogatja kimondottan a pártot.

Nem véletlen, hogy mondjuk egy szabad demokrata politikus százas nagyságot meghaladó mennyiségben szerepel egy kereskedelmi csatornán, hiszen ezek a csatornák nem csak, a liberálisok eszmei támogatását, hanem anyagi támogatását is élvezhetik.
Holnaptól ugyan a Jobbik óriásplakátjai, utcai poszterei és egyéb vizuális reklámeszközei is díszítik majd az utcákat. Ugyanakkor a reklámhordozók kihelyezésének tekintetében lemaradtak a konkurenciáktól.

Az anyagi helyzetet tekintve azt is figyelembe kell venni, hogy nem véletlenül tettek így. Egy állampénzből gazdálkodó párt bármikor újra ragaszthatja a plakátjait, és a Jobbiknak valószínűleg nincs erre lehetősége, így nem csoda, ha a kampány második felében rukkolnak evvel elő.
Kampányarcuk megegyezik listájuk első helyezettjével, vagyis Morvai Krisztinával.

Morvai Krisztinát, Balczó Zoltán és Vona Gábor „öleli” körbe. Ők hárman az új erő csapata.
A Jobbik volt az első párt, akinek már lassan egy éve meg volt a listavezető jelöltje.

Az MDF a triumvirátus kompozíciót a többi párt pedig a női jelölt ötletét nyúlta le.

Az MSZP-nek is nő lett a listavezetője, és a FIDESZ-es jelöltek között is jócskán megnövekedett a nők száma. A Jobbik ilyen szempontból is reformernek számít, persze konzervatív szemmel nézve nem biztos, hogy a női politikusokat, vezetőket kell a nemzeti oldalnak favorizálni, azonban tudjuk, hogy a kampány nem nekünk, hanem a szélesebb rétegeknek szól.
A Jobbik térhódítása elsősorban eddig az interneten volt megfigyelhető.

A www.jobbik.hu saját oldaluk, ami a legnagyobb reklámfelületet biztosítja számukra.
Itt az 56 oldalas kampányprogramjukon túl, a kopogtatócédulák helyes kitöltéséhez is találhatunk útmutatót, és a programok helyszínét és időpontjait is aktualizálva nyomon követhetjük. A személyre szabott levelekkel elsőként jelent meg az idei kampányszezonban a Jobbik. Az MDF ugyan már hetekkel ezelőtt telefonos zaklatásba kezdett, napot és időpontot figyelmen kívül hagyva, Bokros géphangjával rémisztgették a lakosságot, ahogy az egy magát konzervatív pártnak való köpönyegforgatóhoz illik.

Ehhez képest a Jobbik levelei normális hangvételű, tájékoztató jellegű akció része.
Kihez szólnak ezek az üzenetek és ki egyáltalán a Jobbik célközönsége?

A Jobbik a tömegpártokkal ellentétben nem a populáris igényeket akarja kielégíteni, hanem egy markáns programmal rendelkezik, amely a támogatókat, szimpatizánsokat vonz. A párt karakterét és alapértékeit tekintve a nemzeti oldalhoz áll a legközelebb, ugyanakkor ők célul tűzték ki, hogy a kiábrándult és a bizonytalan szavazókat is megszólítsák. Ennek a kategóriának pedig elég nagy bázisa van jelenleg. A párt állítása szerint a legfiatalabb korú szavazóbázissal is ők rendelkeznek, így az első választók közül is várhatóan sokan adják rájuk voksukat. A párt erőssége továbbá a magas szintű pártfegyelem, nem hiába hívják magukat a rend pártjának. Egyéni karaktere nem csak szilárd elképzelésein, hanem saját –történelmi- szimbólum rendszerén, szlogenjein, jelszavain nyugszik.
A Jobbik vitorlás címere, melynek árboca a kettős kereszt, vitorlája pedig a magyar trikolór is magában hordozza az együttes építkezés jelentőségét. Továbbá most már nekik is egyedi köszönési formájuk van, az egykori leventemozgalom köszönését fordították meg, hogy csak pár példát említsek. A kampányelemzés szemszögéből is fontosak a Jobbik tüntetései, hiszen ők már ezeken a rendezvényeiken ismertették célkitűzéseiket, és ha nem is hivatalosan, de gyakorlatilag a március 15-ei nagygyűlésük már kampánygyűlésnek is felfogható. Választási nyitányukat, mint ahogy a többi párt is május első hétvégéjén tartották. A három napos rendezvényen is meglátszott, hogy mennyire gyarapszik a népszerűségük, soha nem volt még annyi résztvevő, mint idén. A legfontosabb kampányeszközüknek az országjárás tartható. A legkisebb falvakba is ellátogatnak a Jobbik vezetői, ahol a régi időket idéző lakossági fórumokat tartják. Ennek több jelentősége is van. Egyrészt így mindenkihez eljut az üzenet, a személyes megszólítás is eleve előnyös, másrészt így a lakosság is érezheti,hogy lehet a politika emberközpontú is. A modern reklámeszközöknél, ahogy az eredmények is mutatják ez a fajta hozzáállás pedig sokkal többet ér. Így igenis van jogosultsága az óriás reklámhordozókkal szemben támasztott kritikai elvnek.

Az eddigi felmérések alapján az idei választások abszolút győztese a Fidesz lesz, a kormánypárti MSZP-nek a baloldali közvélemény kutatók sem adnak harminc százaléknál magasabb támogatottságot. Az SZDSZ és az MDF pedig igen gyenge lábakon áll, ezzel szemben a Jobbik a parlamenti küszöböt biztosan átlépi az eddigi mutatók alapján.

Nem véletlen, hogy nem is a hasonló méretű pártokat, hanem a két nagy pártot tekintik igazi ellenfelüknek. Az sem véletlen, hogy az MDF, ahogy már említettem utánozza a Jobbikot, az SZDSZ pedig negatív kampányával az ellenkező hatást is elérheti. Ez a bumeráng visszafordulásának jó példája lehet, indirekt módon is be lehet kerülni a köztudatba.

Azonban nemcsak visszafele sülhet el ez az SZDSZ-es kampány. A törpepárt 19-re lapot húzott, és átment támadásba, amiből vagy győztesen kerül ki, vagy végleg belebukik. Egy ellenségképet kreál a Jobbikból félelmében, és bízik benne, hogy ettől megrémülve a már kiábrándult szavazórétegét is vissza tudja magához csalogatni.

Az előnyös helyzet és jelenlegi állás azonban még nem garantál sikert a Jobbiknak. A magyar választási szokások elég szeszélyesek, a szavazási kedv is elég alacsony. A képet jobban árnyalva nem feledkezhetünk meg a nemzeti oldal abszolút pártellenességéről sem. Talán ezen vonalat legjobban Budaházy György, és a köré szerveződök képviselik jelenleg. Az ő kommunikációjuk szerint mindegy hogyan indul egy párt, egy politikus, a vége az, hogy maga is a hatalom játékszerévé válik. A Jobbik így egy kényszerű helyzetbe kerülhet, egy részről a kiábrándult embereket meggyőzni arról, hogy ők mások, és valóban az érdekeiket képviselik, nem is szabad olyan párttá válniuk, mint egy klasszikus mai értelemben vett pártnak, másik részről meg komoly pártként kell magukat feltüntetni. Ez a feladat számukra.

Az EP választás nem csak az Európai Unióról szól, ez a mostani helyzetben másodlagosnak is tekinthető –ezért is indul bírálható módon rajta. Az MSZP esetében arról van szó, hogy bebizonyosodik az embereknek mennyire lett elegük a kormányzásából. A Jobbik esetében pedig arról, hogy bebizonyosodjon Magyarországon a nemzeti oldalnak is helye van a nagy politikában. Illetve arról, hogy egy valós eredményt mutatva előnyös pozícióból indulhasson a jövő évi választásokon. Olykor csatákat is kell nyerni, és most itt pont erről van szó a Jobbik esetében. Ha június 7-én elérik a szükséges 5%-ot, akkor valószínűsíthetően az országgyűlésbe is bejutnak.

(G.H.Réka - Szent Korona Rádió)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.